Ressourcer

Paleodesserter? Nej tak!

Chokolademuffins med mandelmel. Julekonfekt med svesker og nougat. Frugtsmoothies med vanilje og kanel. Stenalderpandekager med læssevis af honning. Det er tilsyneladende blevet meget populært og udbredt blandt paleotilhængere at dele opskrifter på såkaldte “paleo desserter”, hvor man altså smyger sig uden om tilsat sukker ved at finde stort set lige så kulhydratrige alternativer fra naturens side. Forleden blev jeg lettere chokeret over at falde over en opskrift med flødeskum og farvekrymmel – dette på en side omhandlende stenalderkost vel at mærke. Begrundelsen var, at mælkeprodukter (herunder piskefløde) jo altså var tilladt i paleo 2.0. Rationalet for det farvede chokoladekrymmel tør jeg slet ikke give et bud på.

Al denne fokus på erstatningsdesserter strider i min optik direkte imod hele præmisset for stenalderkosten; dels at man spiser de råvarer, der var tilgængelige i jægerstenalderen, men lige så vigtigt, at man forsøger at efterstræbe den energifordeling, vores forfædre fik. Dvs. fordelingen mellem fedt, protein og kulhydrat.

Sukker som brændstof

En almindelig vestlig kost er i dag bygget op omkring kulhydrater, og vi har gennem generationer fået indprentet i vores kollektive bevidsthed, at ethvert måltid må og skal efterfølges af noget sødt. Når aftensmaden er pakket sammen og tallerkenerne sat i opvaskemaskinen, står den på kage, slik eller is foran fjernsynet. Havde vores forfædre mon et lige så stort behov for søde sager, som vi har i dag? Ikke hvis du spørger mig. Sukkertrangen hænger nemlig sammen med lavt blodsukker, og lavt blodsukker hænger i sidste ende sammen med sukkerindtag. Sukker kan altså sammenlignes med narkotika i og med, at det ene fix tager det næste, og lysten til mere forstærkes. Hvis man aldrig spiser sukker, vil man derimod ikke have den samme trang til sødt.

Og hvordan kan jeg så være sikker på, at vores forfædre ikke stimulerede deres sukkertrang i samme omfang som det moderne menneske? Jeg kan i princippet ikke vide, om de spiste 10-12 stykker frugt eller indtog et halvt kg honning dagligt. Men når jeg kigger på moderne livsstilssygdomme som fedme og diabetes 2, der ikke eksisterede i jægerstenalderen, er det åbenlyst for mig, at disse sygdomme må være vores krops modsvar på en mængde kulhydrater, den ikke er genetisk gearet til at håndtere. Med andre ord ville vi altså ikke være plaget af sygdommene i dag, hvis vi gennem millioner af år havde vænnet vores kroppe til så store mængder kulhydrat.

Lad ikke stenalderkosten træde i baggrunden

Mange følger stenalderkostens principper blindt, herunder den del om, at man ikke skal tælle kalorier. Kombineret med idéen om, at raffineret sukker bare kan erstattes af honning, og at sukkertrangen ellers kan stilles med mørk chokolade, rosiner og andre tørrede frugter, begynder det at blive farligt. Hvis du erstatter sødt med andet sødt, kommer du ikke af med din sukkerafhængighed, men vil tværtimod vedligeholde den ved konstant at sende dit blodsukker på rutsjetur. Brug ikke lister over “godkendte fødevarer” som et carte blanche til at indtage massevis af søde sager, der højst sandsynligt har været en sjælden forekomst i stenalderen.

Mit råd er, at man i den første periode bruger diæten som et middel til at komme af med sin sukkerafhængighed. Glem alt om honning, chokolademuffins og tørrede frugter, og brug udelukkende almindelige, friske frugter og bær samt grøntsager til at stille dit behov for kulhydrater. Begræns dit indtag af frugt til 2-3 stykker om dagen. Forsøg evt. i en periode på 2-4 uger, og hvis du kommer helskindet igennem de værste sukkerabstinenser, vil du begynde at opleve de sande sundhedsmæssige fordele ved stenalderkosten. Du vil samtidig opleve sødmen i frugt og grøntsager som værende stærkere. Spis dig mæt i kød, fisk og grønt. Suppler med frugt og bær, men lad det ikke være fundamentet i din kost.

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    Robert Andreasen
    8. oktober 2012 at 09:59

    Hej Thomas.

    Jeg kan nikke genkendende til alt det du skriver og jeg kunne formentlig ikke have beskrevet det bedre selv.

    Dog vil jeg lige nævne at vi i nutidens samfund kan have brug for at tilfredsstille vores “hygge-gen”, og derfor er det blevet meget populært at finde på nye måder at lave desserter på og så længe disse såkaldte desserter overholder paleo principperne kan de kun være sundere end de alternativer der findes hvis man kører sur i paleo livsstilen.

    Men ja, som du selv skriver så bør vi begrænse disse slags desserter og fokusere på at størstedelen af vores kost består af friske råvarer såsom kød, fisk og grøntsager.

    Fedt at du har taget stilling til debatten, eller måske har skabt en lille debat om emnet 🙂

    Mvh Robert Andreasen

    • Reply
      Thomas Amby
      11. oktober 2012 at 10:11

      Hej Robert 🙂

      Jeg er enig i din observation, men jeg mener helt sikkert at det ville gavne mennesker mest muligt at blive deres sukkertrang kvit frem for bare at erstatte gammelt med nyt. Jeg har da selv et sukkerbehov, hvilket jeg har måtte sande i perioder hvor jeg har forsøgt at undgå frugt med sugar detox som formål. Resultatet er lav energi, cravings og rastløshed. Nu holder jeg mig til to stykker frugt dagligt, og kan mærke at min krop trives bedst sådan.

      Hvis man kigger på Mark Sissons carb curve (som er et virkeligt fint værktøj til folk der ønsker at tabe sig):
      http://i247.photobucket.com/albums/gg158/MDA2008/MDA2009/Picture2.png

      …lander jeg konsekvent på mellem 100-150g kulhydrat om dagen, som jeg får alene gennem grønt, frugt og nødder. Jeg ligger altså i “effortless weight maintenance” zonen ved bare at spise naturligt, og det stemmer meget godt overens med virkeligheden.

      Lad os nu antage, at jeg allerede har indtaget 130g kulhydrat gennem naturlig og sund kost, og herefter ønsker at afslutte dagen med en god paleodessert:

      50g rosiner
      50g dadler
      50g mørk chokolade 70%

      En hurtig udregning på madlog viser, at kulhydratindholdet i sådan en omgang er 87g. Jeg er altså nu samlet oppe på 217g kulhydrat, og ligger iflg. Mark Sisson i zonen “insidious weight gain”. Min pointe er, at det går ustyrligt hurtigt med kulhydraterne, hvis ikke man passer på og tager sine forbehold.

      Jeg har som sådan ikke noget imod at folk mæsker sig i desserter, så længe de er klar over hvad det har af konsekvenser – selv hvis sukkerindholdet er naturligt. Mit indtryk er, at mange der begynder på paleodiæten tror de kan spise bunkevis af kulhydrat og stadig tabe sig – men det er ikke tilfældet. Stenalderkosten er i min optik skudsikker hvis man udnytter den korrekt, og er man overvægtig uden at opleve vægttab inden for den første måned, gør man helt sikkert noget forkert – som fx. at ligge for højt på the carb curve grundet indtag af paleodesserter.

      Man kan spise desserter som det passer en, men i så fald skal man ikke brokke sig over udeblivende resultater 🙂

      Mvh
      Thomas

    • Reply
      Thomas Amby
      11. oktober 2012 at 16:24

      Jeg blev lige inspireret til at skrive en artikel om Mark’s carb curve og mine egne erfaringer med den – hvis det har interesse:

      http://paleoblog.dk/tag-stilling-til-kulhydraterne/

  • Reply
    Tag Stilling til Kulhydraterne - PaleoBlog.dk
    11. oktober 2012 at 15:56

    […] Sjovt nok er det også disse ingredienser, der hyppigst benyttes i paleodesserter, som jeg på det kraftigste fraråder nybegyndere at kaste sig over, hvis målet er at tabe […]

  • Leave a Reply