Oktober Challenge 2012 Træning og motion

Paleoficering af min træning

Jeg har fået den idé at jeg skal deltage i “Paleo Oktober Challenge ‘12”, hvilket betyder at jeg i oktober måned skal leve ekstra strict på paleodiæten, samtidig med at jeg skal rapportere om mine fremskridt i forhold til de mål, som jeg på forhånd har defineret. Mere om min challenge kommer snarest!

Oktober måned bliver vild, for jeg har tænkt mig at give den fuld gas! Også med hensyn til motion, hvorfor det vil give mening at gøre min træning lidt mere stenalderagtig. De samme argumenter, som gælder for stenalderkosten, burde kunne overføres til “stenaldertræningen”.

Ræssonnementet: Hvis vores krop er skabt til at bevæge sig på en bestemt måde, er der sikkert nogle fordele ved at udnytte dette faktum.

Stenaldermandens træningsprogram

Ved første øjekast virker idéen om at vores stenalderforfædre benyttede sig af et træningsprogram nok lidt latterlig. Men, hvis man nu tænker over det, giver det så ikke meget god mening at ham med det bedste træningsprogram også var ham der fangede mest mad (og Darwin, osv. osv. – you get it!). Mon ikke stenalderfædre og stenaldermødre satte en ære i at lære deres stenalderbørn at fange mad og overleve i naturen? Jeg mener bestemt at det gør.

Udover decideret træning var der formentlig også nogle bevægelsesmønstre, der kendetegnede livet i stenalderen. Den gang var vi allesammen nomader – et vandrende folk, på jagt efter nye “græsgange”. Ifølge diverse amerikanske paleo-relaterede websites kan stenaldermandens bevægelsesmønstre opsummeres nogenlunde sådan her:

Altså, rimeligt simple bevægelser, som vores krop, hvis teorien holder, er skræddersyet til at optimere. Egentlig giver det meget god mening. Vi hører tit om at intervaltræning er super effektivt, hvorimod marathonløb har lidt mere tvivlsomme fordele. Jeg ved ikke om teorierne holder og jeg tror også at især regionale forskelle har haft noget at sige i forhold til vores forfædres fysiske udskejelser.

Min træning

Jeg kan jo hurtigt konkludere at mine 10 kilometers løbeture ikke er særligt stenadleragtige. Måske hvis mine forfædre var masaier, der hver dag tonsede over den afrikanske savanne, men alt tyder dog på at de ikke var…

Min nuværende træning består af 2-3 løbeture om ugen, på lidt over 10 km. Mit tempo er temmelig statisk og ikke særligt imponerende. Styrketræning består maksimalt af et par armbøjninger inden mit morgenbad, suppleret med lidt mavetræning et par gange om ugen. Styrketræning skal helt klart på programmet under min challenge. Jeg regner med at mit træningsprogram for oktober måned kommer til at se nogenlunde sådan her ud:

  • Statiske løbeture erstattes med noget der ligner 15 minutters opvarmning (meget roligt jogging), 20-30 minutters fartleg* og 15 minutters rolig jogging.
  • Min styrketræning kommer til at består af simple øvelser, hovedsageligt armbøjninger, så ofte som muligt. Jeg vil udover dette snige mig ud og løfte brændeblokken en gang i mellem, når der ikke er andre hjemme i huset eller nogen naboer ude i deres haver.

* Helt konkret vil jeg efter mine 15 minutters jogging forestille mig at jeg bliver jagtet af en glubsk sabelkat. Når jeg er sluppet væk, vil jeg få pusten igen, indtil jeg får øje på et lækkert vildsvin, som jeg bare MÅ fange og nakke med mit spyd. Dette vil jeg gentage i 20-30 minutter, hvorefter jeg vil løbe stille og roligt hjem.

Man kunne sagtens forestille sig andre øvelser, end dem som jeg hovedsageligt har valgt, såsom:

  • Klatring (find et godt klatretræ!)
  • Svømning
  • Crossfit

Skriv gerne en kommentar, hvis du har andre idéer til stenaldertræning.

Jeg kommer til at måle, veje og registrere en “hulens” ting under min challenge, og jeg vil selvfølgelig dele resultaterne her. Jeg er sikker på at det bliver en succes det hele. Jeg glæder mig i hvert fald ret meget til at spise og træne som en ægte hulemand!

Ressourcer:

You Might Also Like

5 Comments

  • Reply
    Joakim
    24. september 2012 at 22:50

    Challenge accepted! Hvis du har lyst til styrketræning i Fitness World, mangler jeg en motivationsmakker!

    • Reply
      Peter Suhm
      24. september 2012 at 23:07

      Fedt mand! 🙂

      Jeg har faktisk planer om at træne i Søndermarken, hvor der er bygget en gratis træningsstation/legeplads!

  • Reply
    Robert Andreasen
    27. september 2012 at 15:30

    Hej Peter.

    Det lyder som en rigtig fed udfordring som du har stillet dig selv.

    Jeg glæder mig til at følge udviklingen/resultatet 🙂

    Mvh Robert

    • Reply
      Peter Suhm
      27. september 2012 at 16:09

      Hej Robert

      Mange tak skal du ha’ 🙂

      Det skal nok blive rigtig godt!

  • Reply
    Oktober Challenge dag 1 - Klar, parat, start - PaleoBlog.dk
    1. oktober 2012 at 07:41

    […] Oktober Challenge er min første challenge sammen med de dedikerede paleoister fra Paleo Danmark-gruppen på Facebook. Hver måned (vidstnok) bliver der arrangeret en challenge-gruppe, hvor dem der har lyst kan melde sig ind. For at være medlem af gruppen skal man redegøre kort for sine mål, og igennem måneden skal man rapportere hvordan det går med at nå dem. Challenge er til for at sparke motivationen i gang og jeg kan i hvert fald mærke at jeg er super motiveret. Nedenfor er en gengivelse af det dokument, som jeg har uploadet til gruppen på Facebook: Min historie kort: For lidt over et år siden vejede jeg 106 kg og røg 20 smøger om dagen. Ikke så godt… Siden da har jeg givet den maks gas og i dag vejer jeg lidt over 80 kg og har været røgfri i over et år. Jeg er først begyndt at dyrke paleoprincipperne for et par måneder siden, uden de store restriktioner dog – og temmelig periodisk Lige pt. består min træning hovedsageligt af 10 km’s løb 2-3 gange om ugen. Under min challenge har jeg tænkt mig at træne lidt anderledes, og fokusere mere på styrke. Jeg har skrevet lidt om det her: http://paleoblog.dk/paleoficering-af-min-traening/ […]

  • Leave a Reply