Ressourcer

Stenalderkost

Stenalderkost

Forstenet fisk - til stenalderkost

Jeg ser ikke stenalderkosten som en begrænsende diæt. Tværtimod rummer den enormt meget fleksibilitet i forhold til spisevaner. Den er ikke som andre diæter baseret på kalorierestriktion, men tillader derimod, at man sammensætter sin kost som det passer en bedst, så længe man altså holder sig inden for de rette fødevaregrupper. Er man af den ene eller anden årsag ikke meget til kød, kan man eksempelvis holde sig til fisk og grøntsager og stadig holde sig indenfor principperne omkring paleo. 

Stenalderkost


Flere forskere og ernæringseksperter har gennem tiden givet deres bud på, hvad der udgør den bedste og sundeste stenalderkost. Omkring disse forskeres principper for kost og motion er der efterhånden opstået store communities på internettet, og man kan derfor tale om, at der reelt er flere retninger indenfor stenalderkosten. I det følgende vil jeg forsøge at beskrive i hovedtræk, hvordan disse eksperters diæter adskiller sig fra hinanden, og hvor der er fællestræk.

1. Loren Cordain

Den amerikanske forsker Loren Cordain står bag den populære bog The Paleo Diet, som til dato har solgt over 100.000 eksemplarer. Denne diæt er ofte refereret til som paleo 1. Diæten lægger særligt vægt på, at man erstatter korn- og mælkeprodukter med frugt og grøntsager. Protein skal man hovedsagligt få fra magert kød, skaldyr og æg. Kød skal være økologisk, så dets naturlige indhold af omega-3 bevares. The Paleo Diet anerkender ikke fedt kød, modsat andre senere retninger indenfor stenalderkost.

Hjemmeside: http://thepaleodiet.com/

2. Robb Wolf

Robb Wolf er forfatter til bestselleren The Paleo Solution, hvis ernæringsprincipper til forveksling ligner Loren Cordains. Udelad kornprodukter, mælkeprodukter og raffineret sukker, og byg kosten op om frugt, grøntsager, fisk, skaldyr, nødder og magert kød. Forskellen skal måske findes i den tilgang til diæten som anbefales. Mens Loren Cordain tillader en ugentlig dag eller to, hvor man spiser fra alle hylder, anbefaler Robb Wolf, at man tager en hel måned på diæten for at opleve dens gavnlige effekter.

Hjemmeside: http://robbwolf.com/

3. Mark Sisson

Mark Sisson er en amerikansk forfatter og blogger med en fortid som triatlet. Han står bag bogen The Primal Blueprint, hvis ernæringsprincipper adskiller sig lidt fra den oprindelige stenalderkost. Mark Sissons primale diæt er mindre restriktiv i sin form, eftersom også fedt kød tillades – herunder bacon, der er en særligt populær spise blandt diætens tilhængere. Mark Sissons syn på mælkeprodukter adskiller sig også fra andre eksperters, idet han ikke fuldstændigt affejer dem. I hans guide til mælkeprodukter erkender han, at han ikke ved om mælkeprodukter er sunde eller usunde for us. Han anbefaler, at man starter diæten helt uden mælkeprodukter og med tiden indfører dem lidt efter lidt, for at finde ud af, om ens krop reagerer negativt på dem. Mælkeprodukterne skal dog have et højt naturligt indhold af fedt og være økologiske/græsfodrede, fortrinsvis fermenterede. Lightprodukter udelukkes helt.

Hjemmeside: http://www.marksdailyapple.com/

4. Paul Jaminet & Shou-Ching Jaminet

Dette forskerpar står bag bogen og hjemmesiden The Perfect Health Diet. Diæten tager udgangspunkt i paleo-principperne, men er langt mere fleksibel end de fleste andre retninger. Kornsorter som hvede, havre, byg og majs er udelukket, men helt undtagelsesvis godtages hvide ris, der af parret anses som en “safe starch”. Diæten lægger vægt på et højt indtag af fedt og et lidt højere indtag af kulhydrater end andre retninger. Til gengæld skal protein indtages med moderation og kun udgøre en beskeden del af kosten. Diæten tillader også visse bælgplanter som grønne ærter og bønner. Hvad angår mælkeprodukter anses fedtet fra disse som værende gode, mens det er proteinerne der er problematiske. Fermenterede mælkeprodukter som yoghurt og ost, der har et højt indhold af fedt og iøvrigt er økologiske, godtages.

Hjemmeside: http://perfecthealthdiet.com/

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Nikara
    12. juni 2013 at 21:08

    Et til spørgsmål! Nu hvor jeg læser at bacon normalt ikke er ok i palæo, er det så bedst at vælge alt kød med lav fedtprocent?

    • Reply
      Michael
      13. juli 2013 at 10:09

      Hej
      Jeg tillader mig at komme med et svar på det omkring bacon. Hovedårsagen til at Cordain ikke anbefaler bacon er ikke fedtindholdet, men at bacon er en forarbejdet vare som efter stegning indeholder skadelige stoffer der kan medvirke til betændelsestilstande i kroppen og angribe celler mv.og dermed være en negativ faktor i forhold til at have eller udvikle kroniske sygdomme.

      I praksis som så meget andet, så vil lidt bacon i ny og næ formentlig ikke være skadeligt hvis alt andet i måltidet er fornuftigt.

      Vedr. fedtprocent så anerkender Professor Cordain (Paleo 1) faktisk højere fedtprocent end oprindeligt. I januar 2002 hvor den første bog fra ham udkom, var der ikke undersøgelser nok der viste at fedt fra dyr ikke var usundt. Der er sidenhen kommet flere undersøgelser herunder nogle han vist selv også har været involveret i.

      Så længe fedt kommer fra kød og ikke er forarbejdet samt at det ikke er branket, så er det en fornuftig energikilde. Det er faktisk ikke godt hvis man kun spiser kød uden fedt, da kroppen har brug for en del fedt. Det er nok også derfor at Mark Sisson (Paleo version 2) mener at det er fornuftigt.

      Mvh
      Michael

    Leave a Reply