Betalt Indhold

B&G – dansk porcelænsarv, der lever videre i Royal Copenhagen

Dette er betalt indhold af nedenstående virksomheder.

Hvis du skal forkæle dine frikadeller, dine gæster eller blot dig selv, skal du have et udsøgt stel at servere din mad på og spise af. Der er en række flotte stel-design, der kan være et godt bud på et flot stel, som du vil holde af.

En porcelænsproducent, der ikke må sygne hen i glemslen, er det hedengangne Bing & Grøndahl, bedre kendt som B&G, der blev grundlagt af brødrene Meyer og Jacob Bing samt Frederik Vilhelm Grøndahl tilbage i 1853. Porcelænsfabrikken i København kom under vingerne hos Royal Copenhagen i 1987, hvor B&G-brandet altså ophørte.

I 1895 påbegyndte B&G med at producere juleplatter. Noget, der siden blev en tradition, et samlerobjekt og et eksempel til efterfølgelse for flere andre porcelænsfabrikanter. Bing og Grøndahl-juleplatter er siden begyndelsen blevet fremstillet hvert eneste år.

Ligeledes i 1895 lancerede B&G mågestellet. Det meget karakteristiske stel blev siden da legendarisk, efter det i 1950’erne blev udråbt som værende Danmarks nationalstel. Dette skete på baggrund af et skøn af, at det fandtes i hvert tiende danske hjem.

Mågestellet blev i sin tid designet af Fanny Garde, som fandt inspirationen hertil lige uden for vinduet i sit atelier. Her fandt en masse måger lejlighed til at stille sulten, og synet af de store, hvide fugle blev altså udødeliggjort af Fanny Garde, der producerede det populære design til B&G.

Det flotte mågestel blev produceret på et hav af forskellige stykker stel, og dets popularitet gjorde, at produktionen fortsatte helt indtil 2011. Mågestellet findes både med og uden guldkant.

Den ene grundlægger af Bing & Grøndahl, nemlig Jacob Bing, lod i 1885 sin virksomhed overtage af sin søn Harald Bing, som blev eneejer. Dette var han i ti år, hvorefter han lod firmaet børsnotere. Dette gjorde, at Harald fik en rolle som administrerende direktør i stedet.

Skulle du have et stykke B&G-stel liggende, så vil du måske på bagsiden finde det logo, som virksomheden valgte til i 1898, nemlig ”De Tre Tårne”. Dette er et meget gammelt symbol på byen København, og er altså i nyere tid blevet et symbol på hæderkronet, dansk, anerkendt porcelæn.

B&G har gennem tiden bevæget sig godt og grundigt rundt i krogene for så vidt angår design. Modsat Royal Copenhagen, som har et tydeligt ensartet udtryk på deres stel, har B&G udforsket brugen af alskens farver og motiver. Således finder du eksempelvis stel med Mælkevejen afbilledet, med diverse farverige blomster afbilledet samt stel med ensfarvede, brune dyremotiver.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply